Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2013

Μόνο τα πολύ χαμηλά εισοδήματα θα μείνουν εκτός λογιστικών βιβλίων

Πολύ χαμηλό θα είναι το εισοδηματικό όριο κάτω από το οποίο ένας αγρότης δε θα είναι υποχρεωμένος από το νέο έτος να τηρεί λογιστικά βιβλία εσόδων-εξόδων στο πλαίσιο του νέου φορολογικού καθεστώτος. Πηγές από το υπουργείο Οικονομικών σπεύδουν να χαμηλώσουν τον πήχη των προσδοκιών για όσους αναμένουν εξαίρεση από το νέο τρόπο φορολογίας τονίζοντας ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν μαζικές απαλλαγές και ότι οι περισσότεροι επαγγελματίες του χώρου, αγρότες και κτηνοτρόφοι, θα ενταχθούν σε αυτόν (κάτι για το οποίο, άλλωστε, επιμένει και η τρόικα).

Το ζήτημα αναμένεται να ξεκαθαρίσει με ερμηνευτική εγκύκλιο του Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων, Χ. Θεοχάρη στις επόμενες ημέρες.Το ζήτημα αναμένεται να ξεκαθαρίσει με ερμηνευτική εγκύκλιο του Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων, Χ. Θεοχάρη στις επόμενες ημέρες.
Υπενθυμίζεται ότι αυτό άφησε να εννοηθεί και ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Αθ. Τσαυτάρης στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε.

«Κατώφλι» τα 3.000 ευρώ;
Το εισοδηματικό «κατώφλι» για την εφαρμογή των βιβλίων δεν αναμένεται να ξεπερνάει τα 3.000 ευρώ και πιθανότητα θα υπολογίζεται βάσει των επιδοτήσεων ή των επιστροφών ΦΠΑ. Από το οικονομικό επιτελείο επισημαίνουν ότι το θέμα θα ξεκαθαρίσει μέσα στις επόμενες μέρες με ερμηνευτική εγκύκλιο από τον Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων, Χάρη Θεοχάρη. Δεν αποκλείεται ωστόσο να υπάρξει και σχετική πρόβλεψη της «τελευταίας στιγμής» στο νομοσχέδιο για το νέο φόρο ακινήτων στην περίπτωση που επιλεγεί να ενταχθούν σε αυτό και οι -κυοφορούμενες εδώ και καιρό- αλλαγές στο ΚΦΑΣ.
Οι αγρότες που θα ενταχθούν στο νέο σύστημα –η μεγάλη πλειοψηφία δηλαδή- θα πρέπει από 1η Ιανουαρίου 2014 να τηρούν βιβλία εσόδων-εξόδων κατά τα πρότυπα των επιτηδευματιών, ωστόσο δε θα επιβαρυνθούν και με το γνωστό «τέλος επιτηδεύματος».
Ο φόρος θα καταλογίζεται επί των καθαρών εσόδων από το πρώτο ευρώ και με συντελεστή 13%. Βάση θα αποτελούν τα τιμολόγια αγοράς και πώλησης καθώς και οι κοινοτικές αποζημιώσεις και ενισχύσεις.
Για πρώτη φορά θα κληθούν να πληρώσουν με το νέο καθεστώς το 2015 με τα εκκαθαριστικά του 2014. Για τα φετινά εισοδήματα υπενθυμίζουμε ότι οι αγρότες θα φορολογηθούν με τους συντελεστές που ισχύουν για μισθωτούς και συνταξιούχους.
Μαυραγάνης: «Εξετάζεται η απαλλαγή των μικρών εκμεταλλεύσεων από την τήρηση βιβλίων»
Παράθυρο εξαίρεσης των μικρών αγροτικών εκμεταλλεύσεων από την τήρηση βιβλίων και στοιχείων αφήνει ο υφυπουργός Οικονομικών, Γ. Μαυραγάνης απαντώντας σε σχετική ερώτηση της βουλευτή Λακωνίας της ΝΔ, Φεβρωνίας Πατριανάκου.
Ο κ. Μαυραγάνης αναφέρει, πιο συγκεκριμένα, ότι μετά το πόρισμα που εκδόθηκε από Ομάδα Εργασίας του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία συστήθηκε με σκοπό την περαιτέρω απλοποίηση και βελτίωση των διατάξεων του Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών (Κ.Φ.Α.Σ.), εξετάζεται το ζήτημα απαλλαγών και εξαιρέσεων από την τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων για μικρές αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
Η κα Φεβρωνία Πατριανάκου είχε ζητήσει από τον Υπουργό Οικονομικών, με ερώτησή της στη Βουλή, να εξαιρεθούν τα μικρά αγροτικά εισοδήματα από τη φορολόγηση βάσει βιβλίου εσόδων και εξόδων, καθώς και από τη συνακόλουθη υποχρέωση καταβολής τέλους επιτηδεύματος.
Η βουλευτής Λακωνίας είχε υπογραμμίσει ότι η υποχρέωση τήρησης και έκδοσης φορολογικών βιβλίων και στοιχείων, που προβλέπει το νέο νομοθετικό καθεστώς φορολόγησης των αγροτικών εισοδημάτων από 1ης Ιανουαρίου 2014, συνεπάγεται υπέρμετρη επιβάρυνση για τους αγρότες που διαθέτουν μικρές καλλιεργούμενες εκτάσεις ή μικρό αριθμό εκτρεφόμενων ζώων, οι οποίοι άλλωστε αποτελούν και τη μεγάλη πλειοψηφία.
Η επιβάρυνση συνίσταται τόσο στο κόστος της επαγγελματικής συνδρομής που απαιτείται για την τήρηση της ιδιαίτερα περίπλοκης αυτής φορολογικής διαδικασίας όσο και στην καταβολή του τέλους επιτηδεύματος. Με τον τρόπο αυτό όμως η καλλιέργεια περιορισμένων στρεμματικά εκτάσεων και η εκτροφή μικρού αριθμού ζώων καθίσταται ασύμφορη, με ότι αυτό συνεπάγεται για την αγροτική οικονομία, πολλώ δε μάλλον για την επιδιωκόμενη επανεκκίνησή της.
               

Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

«Μαχαίρι» στο αγροτικό πετρέλαιο

«Μαχαίρι» στο αγροτικό πετρέλαιο 
«Κουρεμένα» κονδύλια της τάξης του 33,3% στην επιστροφή του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο, πρόβλεψη μείωσης κατά 9% στις ενισχύσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και υποχώρηση της χρηματοδότησης του ΟΓΑ κατά 5,4% προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2014, ο οποίος οδηγείται προς ψήφιση στη Βουλή το επόμενο Σάββατο.
Για τις αποζημιώσεις και τα προγράμματα ενεργητικής προστασίας του ΕΛΓΑ, ο προϋπολογισμός προβλέπει ότι το 2014 θα διατεθεί ποσό 139 εκατ. ευρώ, έναντι 142 εκατ. ευρώ το 2013 (ελαφρά μείωση της τάξης του 2%). Αισθητή θα είναι, όμως, η μείωση (κατά 31,4%) στις εθνικές ενισχύσεις προσανατολισμού και διαρθρώσεων, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι ενισχύσεις ΠΣΕΑ που καταβάλλονται μέσω ΕΛΓΑ (το 2014 θα διατεθούν 25 εκατ. ευρώ, έναντι 36 εκατ. ευρώ το 2013).
Υπάρχει, πάντως κι ένα κονδύλι στις αγροτικές δαπάνες του προϋπολογισμού, που το 2014 προβλέπεται να αυξηθεί κατά 20%: πρόκειται για το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (εθνικό σκέλος) του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ωστόσο το συνολικό ποσό είναι πολύ μικρό (θα αυξηθεί στα 12 εκατ. ευρώ από τα 10 εκατ. ευρώ το 2013 –το 2012 ήταν 30 εκατ. ευρώ).
Συμπερασματικά, το γενικό σύνολο οικονομικών ενισχύσεων στον αγροτικό τομέα (πόροι από την Ε.Ε. και εθνικοί) προβλέπεται να μειωθεί κατά 9,4% στα 5 δισ. 782 εκατ. ευρώ, έναντι 6 δισ. 383 εκατ. ευρώ το 2013 και 7 δισ. 254 εκατ. ευρώ το 2012 (αθροιστικά από το 2012 στο 2014 η μείωση υπερβαίνει το 20%).

Αγροτικό πετρέλαιο
Η υποχρέωση τήρησης βιβλίων εσόδων εξόδων για τους Έλληνες αγρότες από την 1/1/2014 και η συνακόλουθη πληρωμή του αγροτικού πετρελαίου ως έξοδο του επιτηδευματία πλέον αγρότη, οδηγεί σε σημαντική συρρίκνωση του κονδυλίου του αγροτικού πετρελαίου.
Το σχετικό κονδύλι στον προϋπολογισμό ανέρχεται (για την ακρίβεια… κατέρχεται) στα 108 εκατ. ευρώ, έναντι 162 εκατ. ευρώ που το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει ότι θα διατεθούν φέτος και 164 εκατ. ευρώ που δόθηκαν στους παραγωγούς το 2012. Υπενθυμίζεται ότι ο προϋπολογισμός του 2013 προέβλεπε αρχικά 130 εκατ. ευρώ για την επιστροφή του Ενιαίου Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο αγροτικό πετρέλαιο, ποσό που αυξήθηκε τελικά στα 160 εκατ. πριν λίγες εβδομάδες.
Αντίθετα, στα ίδια με τα φετινά επίπεδα (180 εκατ. ευρώ) προβλέπεται να ανέλθει το ποσό που θα δοθεί στους αγρότες το 2014 ως επιστροφή ΦΠΑ (η μεγάλη μείωση στην επιστροφή ΦΠΑ κατά 41,6% έγινε στον προϋπολογισμό του 2013 σε σχέση με το 2012 –πέρυσι είχαν δοθεί 308 εκατ. ευρώ).

Οι επιδοτήσεις
Το 2014 φέρνει, όμως, αισθητή μείωση κατά 9% στα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, τη νέα χρονιά θα δοθούν στους παραγωγούς από τα ευρωπαϊκά κονδύλια (FEOGA – Εγγυήσεις) 2 δισ. 125 εκατ. ευρώ, έναντι 2 δισ. 336 εκατ. ευρώ φέτος.
Μείωση της τάξης του 5,4% φέρνει ο καινούριος προϋπολογισμός και στη χρηματοδότηση του ΟΓΑ, γεγονός το οποίο εξηγεί τη σκληρή στάση που τηρεί πλέον ο Οργανισμός έναντι των παραγωγών με ληξιπρόθεσμες οφειλές. Το 2014 ο ΟΓΑ προβλέπεται να λάβει από τον προϋπολογισμό ποσό 2 δισ. 797 εκατ. ευρώ, έναντι 2 δισ. 955 εκατ. ευρώ το 2013 και 3 δισ. 679 εκατ. ευρώ που έλαβε το 2012 (αθροιστικά στη διετία η μείωση υπερβαίνει το 25%).

Διασταυρώσεις για τις επιστροφές ΦΠΑ
Σε διασταυρώσεις με το ηλεκτρονικό αρχείο ΟΣΔΕ του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης θα προβαίνει η εφορία, προτού προχωρήσει στις επιστροφές ΦΠΑ προς τους αγρότες, όπως προβλέπει σχετική εγκύκλιος του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, Χάρη Θεοχάρη.
Επιπλέον, έλεγχο θα διενεργεί η εφορία σε όσους αγρότες έχουν λάβει ποσά μεγαλύτερα από 10.000 ευρώ.
Πρόκειται για πρακτική που μέχρι σήμερα εφαρμοζόταν εκ των υστέρων (με αποτέλεσμα να έχουν εντοπισθεί αρκετές περιπτώσεις αγροτών ή «αγροτών» που εισέπραξαν παράνομα ή υπερβολικά υψηλά ποσά επιστροφών) και πλέον θα γίνεται προληπτικά.
Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο: «Στην περίπτωση που κάποιος αγρότης αιτείται επιστροφής ΦΠΑ χωρίς να έχει υποβάλει Αίτηση για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης ή Ενιαία Δήλωση Καλλιέργειας/Εκτροφής του Νόμου 3877/2010 και, κατά συνέπεια, δεν περιλαμβάνεται στο ηλεκτρονικό αρχείο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ή στην περίπτωση που η δήλωση αυτή είναι ανακριβής για οποιονδήποτε λόγο, ο αγρότης μπορεί να τύχει της επιστροφής μετά από έλεγχο της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. των πραγματικών περιστατικών και των στοιχείων που αποδεικνύουν την άσκηση της αγροτικής εκμετάλλευσης.
 Επιπλέον αναφέρεται ότι μετά την πραγματοποίηση των επιστροφών, για την οριστικοποίηση της επιστροφής του ΦΠΑ στους αγρότες, διενεργείται από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. φορολογικός έλεγχος. Ο έλεγχος θα πρέπει να πραγματοποιηθεί κατά προτεραιότητα, αρχής γενομένης από τις αιτήσεις αγροτών με τα υψηλότερα ποσά επιστροφής και θα πρέπει να περιλάβει όλες τις αιτήσεις με ποσά επιστροφής ανώτερα των 10.000 ευρώ. Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου αυτού θα διενεργείται έλεγχος και για μικρότερα ποσά, εφόσον υπάρχουν στοιχεία ή ενδείξεις για μη νόμιμη επιστροφή ΦΠΑ.


Παράταση μέχρι τις 15/1 του 2014 για τις άδειες χρήσης νερού

Παράταση μέχρι τις 15/1 του 2014 για τις άδειες χρήσης νερούΣτην Επίσημη Εφημερίδα της Κυβέρνησης δημοσιεύθηκε η τροποποίηση της ΚΥΑ που αφορά την παράταση υποβολής αιτήσεων για την έκδοση αδειών υφιστάμενων γεωτρήσεων. Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει τα προηγούμενα ρεπορτάζ του ΑγροΤύπου, που πρώτος είχε γράψει για 7μηνη παράταση (δείτε εδώ το σχετικό άρθρο από τις 23/4). Ο αρχικός σχεδιασμός του ΥΠΕΚΑ (σύμφωνα με όσα μας ανέφεραν τότε στελέχη της γραμματείας Υδάτων) ήταν να δοθεί παράταση έως και την 14 Ιανουαρίου του 2014 αλλά τελικά η παράταση έχει καταληκτική ημερομηνία μια ημέρα μετά, την 15/1/2014.
Σύμφωνα με την τροποποίηση της ΚΥΑ που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης:
1. Όσοι θεμελιώνουν δικαίωμα χρήσης νερού σύμφωνα με το άρθρο 1 της παρούσας, υποχρεούνται να ζητήσουν την έκδοση άδειας χρήσης νερού για υφιστάμενα δικαιώματα χρήσης νερού, σύμφωνα με τις διαδικασίες της παρούσας, μέχρι 15 Ιανουαρίου 2014.»
2. Η παρ. 3 του άρθρου 9 όπως αυτή προστέθηκε με την παρ. 8 του άρθρου 1 της αριθ. οικ. 111084/17.12.2012 (ΦΕΚ Β΄ 3368/17.12.2012), αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Όσοι κάνουν χρήση νερού μετά την 20.12.2005 και προϋφίστανται της 16.6.2011, χωρίς να διαθέτουν την προβλεπόμενη από την υπ’ αριθμ. 43504/5.12.2005 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β΄ 1784/20.12.2005) σχετική άδεια, υποχρεούνται να ζητήσουν την έκδοση άδειας χρήσης νερού, σύμφωνα με τις διαδικασίες της παρούσας, μέχρι 15 Ιανουαρίου 2014.»

Αποζημιώσεις ΠΣΕΑ μόνο σε αγρότες εγγεγραμμένους στο Μητρώο

Νέο «πονοκέφαλο» προκαλεί στους αγρότες, αλλά και στις συνεταιριστικές οργανώσεις η εγγραφή στο Mητρώο Aγροτών, που αποτελεί προϋπόθεση για την καταβολή αποζημιώσεων τύπου ΠΣΕΑ (π.χ. για τον περονόσπορο στους αμπελουργούς).
Το ερώτημα είναι αν το κόστος της διαδικασίας θα το υποστούν οι παραγωγοί ή αν θα υπάρξουν δομές μέσω υπουργείου και ΑΣΟ.Το ερώτημα είναι αν το κόστος της διαδικασίας θα το υποστούν οι παραγωγοί ή αν θα υπάρξουν δομές μέσω υπουργείου και ΑΣΟ.
Και δεν θα υπήρχε πρόβλημα, δεδομένου ότι η δημιουργία και η ενημέρωση αυτής της ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων είναι απαραίτητη, αν και πάλι δεν θα χρειαζόταν οι παραγωγοί να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Διότι πρόκειται για μία διαδικασία που χαρακτηρίζεται «δαιδαλώδης» και οι συνεταιριστικές οργανώσεις εκφράζουν έντονες επιφυλάξεις  να υποστούν το κόστος της. Πιθανότατα μια ακόμα φορά, θα κληθεί να επιβαρυνθεί το κόστος ο «αδύναμος κρίκος της αλυσίδας» δηλαδή ο παραγωγός.

Κάθε παραγωγός θα έχει e-mail
Η δημιουργία του ηλεκτρονικού Mητρώου Aγροτών, αν και έχει πολλές φορές αναφερθεί, στην παρούσα φάση βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο, καθώς ελάχιστοι είναι οι αγρότες που έχουν ενταχθεί σε αυτό. Πρακτικά, μέσω της αντίστοιχης ιστοσελίδας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης οι παραγωγοί αγροτικών προϊόντων καλούνται να δώσουν τα στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ, κλπ) και να δημιουργήσουν ο καθένας το δικό του ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
Κάθε παραγωγός της χώρας θα έχει και θα αναγκαστεί να χειρίζεται – ο ίδιος ή μέσω άλλων – από ένα email. Και είναι εύκολο να σκεφτεί κάποιος ότι οι παραγωγοί ιδιαιτέρως μιας κάποιας ηλικίας που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές, θα δυσκολευθούν πάρα πολύ να …συνηθίσουν στο νέο τρόπο λειτουργίας του συστήματος!
Από εκεί και πέρα, όσοι δίνουν το email τους και παίρνουν κωδικό, καλούνται να συμπληρώσουν μια σειρά στοιχείων που αφορούν στις καλλιέργειες τους, το είδος τους κλπ.
Οι περισσότεροι αγρότες αναγκάζονται να απευθυνθούν στις συνεταιριστικές οργανώσεις τους ή τους λογιστές τους, για να συμπληρώσουν τα απαραίτητα στοιχεία, ώστε να υπαχθούν στο ηλεκτρονικό Μητρώο. Να σημειωθεί μάλιστα ότι το Μητρώο θα ενημερώνεται υποχρεωτικά σε περιπτώσεις μεταβολών π.χ. αγοραπωλησίες, κληρονομιές, γονικές παροχές κλπ.

Χωρίς αποζημιώσεις
Επισημαίνεται ότι όσοι δεν υπαχθούν στο μητρώο, δεν θα μπορούν να εισπράττουν αποζημιώσεις τύπου ΠΣΕΑ σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Αργότερα το μέτρο της υποχρεωτικής υπαγωγής στο Μητρώο, αναμένεται να συμπεριλάβει και άλλες κατηγορίες πιθανόν αποζημιώσεις μέσω ΠΣΕΑ, επιδοτήσεις κά. Σχολιάζεται μάλιστα ότι μέσω του μητρώου είναι δυνατόν να ξεκαθαριστεί επιτέλους στην Ελλάδα ποιοι είναι πράγματι οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες.
Όλοι λοιπόν οι παραγωγοί αγροτικών προϊόντων θα πρέπει να προχωρήσουν σε αυτή τη διαδικασία. Το ερώτημα, όπως προαναφέρθηκε, είναι αν το κόστος της διαδικασίας θα το υποστούν οι ίδιοι ή αν θα υπάρξουν δομές μέσω υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και ΑΣΟ, ώστε η καταχώρηση στο μητρώο και η ενημέρωση του για τυχόν μεταβολές θα γίνεται δωρεάν.

Εξαιρούνται από κατασχέσεις οι αγροτικές επιδοτήσεις διαβεβαιώνει ο Σκορδάς

Το ακατάσχετο των αγροτικών επιδοτήσεων επιβεβαιώνει ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Αθανάσιος Σκορδάς, σε έγγραφό του που διαβιβάστηκε στην Βουλή, απαντώντας σε παρέμβαση του Βουλευτή Ηρακλείου της Ν.Δ. Ελευθερίου Αυγενάκη.
Ο βουλευτής Ηρακλείου της Ν.Δ.  Ελευθέριος Αυγενάκης.Ο βουλευτής Ηρακλείου της Ν.Δ. Ελευθέριος Αυγενάκης.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Σκορδάς τονίζει ότι «εξαιρούνται οι αγροτικές επιδοτήσεις και ενισχύσεις από την κατάσχεση είς χείρας τρίτων».
«Στο πλαίσιο του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, το άρθρο  982 παρ .ε ορίζει ότι εξαιρούνται από την κατάσχεση εις χείρας τρίτου κάθε είδους κοινοτικές ενισχύσεις ή επιδοτήσεις στα χέρια του Οργανισμού  Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) ως τρίτου, μέχρι την κατάθεσή τους στον τραπεζικό λογαριασμό των δικαιούχων ή την με άλλο τρόπο καταβολή τους σε αυτούς .»
Ωστόσο, όπως επισημαίνεται στο εν λόγω έγγραφο «βάσει του άρθρου 20 του ν.4161/2013, απαιτήσεις από καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα είναι ακατάσχετες μέχρι του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1500€) ευρώ σε περίπτωση απλού λογαριασμού και των δύο χιλιάδων (2000€) ευρώ σε περίπτωση κοινού λογαριασμού. Με δήλωση του καταθέτη προς ένα εκ των πιστωτικών ιδρυμάτων προσδιορίζεται ο λογαριασμός για τον οποίο θα ισχύει το ακατάσχετο», ενώ «από το προηγούμενο εδάφιο εξαιρείται ως δανειστής το Δημόσιο, για το οποίο ισχύουν οι διατάξεις του ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.»


Τελευταίες διορθώσεις σε ελιά-αμπέλι για εγκρίσεις στη βιολογική γεωργία

Διορθώσεις στα ελαιοτεμάχια και τα αμπελοτεμάχια με μικτή κατεύθυνση (βρώσιμη-ελαιοποιήσιμη ελιά και επιτραπέζιο-οινοποιήσιμο σταφύλι), ώστε να μην απορρίπτονται από το μηχανογραφικό σύστημα για ενίσχυση από το πρόγραμμα Βιολογικής Γεωργίας, ζητά με εσωτερικό έγγραφο του υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
Υπουργείο και ΟΠΕΚΕΠΕ ζητούν να μην απορρίπτεται ολόκληρο το αγροτεμάχιο όταν πρόκειται για συγκαλλιέργεια δενδρωδών.Υπουργείο και ΟΠΕΚΕΠΕ ζητούν να μην απορρίπτεται ολόκληρο το αγροτεμάχιο όταν πρόκειται για συγκαλλιέργεια δενδρωδών.
Ουσιαστικά, ο γενικός γραμματέας ΥΠΑΑΤ Μόσχος Κορασίδης και ο πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ Γρηγόρης Αποστολάκος, που υπογράφουν το έγγραφο, ζητούν να μην απορρίπτεται ολόκληρο το αγροτεμάχιο όταν πρόκειται για συγκαλλιέργεια δενδρώδους μορφής (ελιά ή αμπέλι), αφού είναι μόνιμη φυτεία και μπορεί να ελεγχθεί η επιλεξιμότητά του αργότερα. Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης, όπως έχει γράψει και το Agronews, υπήρξαν μαζικές απορρίψεις ελαιώνων και αμπελώνων από πρόγραμμα Βιολογικής Γεωργίας, πράγμα που δημιούργησε αντιδράσεις, αφού η συγκαλλιέργεια δεν αποτελεί εμπόδιο στην υλοποίηση των στόχων του προγράμματος, όπως είχε επισημάνει με επιστολή του και ο Σύλλογος Γεωπόνων Λακωνίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Agronews, μετά από πολλούς μήνες καθυστέρηση, φαίνεται ότι μέσα στο επόμενο δεκαήμερο θα ξεκινήσουν να δημοσιεύονται οι οριστικές καταστάσεις με τα ονόματα των δικαιούχων και θα μπορεί άμεσα να γίνει και η αίτηση της πληρωμής για την πρώτη δόση της ενίσχυσης που αφορά τη χρονιά 2012. Βέβαια, πρώτα θα πρέπει να ολοκληρωθεί η διόρθωση των καταστάσεων σε σχέση με τους υποψήφιους ελαιοπαραγωγούς και αμπελουργούς. Η ντιρεκτίβα Κορασίδη-Αποστολάκου αναφέρει επί λέξει:
«Προτείνουμε και παρακαλούμε να εγκρίνετε άμεσα, εν όψει επειγουσών πληρωμών, όπως ο έλεγχος σε επίπεδο αγροτεμαχίου των επί μέρους συγκαλλιεργειών σε σχέση με την ολική έκταση του τεμαχίου, να μην υλοποιείται στις περιπτώσεις μεταξύ μόνιμων επιμέρους καλλιεργειών (ελαιώνες, αμπελώνες)».

Βρείτε εδώ το σχετικό έγγραφο Κορασίδη-Γρηγοράκου με την Απόφαση για τα βιολογικά.doc

Τελείωσαν τα ψέμματα – Είτε χρεοκοπία είτε δραχμή για την Ελλάδα

'Μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια, η Ελλάδα ή θα χρεοκοπήσει ή θα εξέλθει από το ευρώ ή και τα δύο.....
Η τακτική της ΕΕ να εθελοτυφλεί και να δίνει παρατάσεις στα δάνεια με μεγαλύτερες διάρκειες και χαμηλότερα επιτόκια, φτάνει στο φυσικό της τέλος'' εκτιμούν οι Financial Times. 
Γερμανία: Απροετοίμαστη για την επερχόμενη κρίση

Ένα δύσκολο πείραμα: Φανταστείτε μια συμφωνία συγκυβέρνησης μεταξύ των Συντηρητικών και των Εργατικών στην Βρετανία. Ή -έλεος- των Δημοκρατικών και των Ρεπουμπλικάνων στις ΗΠΑ. Δυσάρεστο και απίθανο.

Όμως στην Γερμανία αυτοί οι «γάμοι ελεφάντων» μεταξύ μεγάλων αντιπάλων αποτελούν κομμάτι της καθημερινής πολιτικής. Και αυτό που πέτυχαν τα αντίπαλα πολιτικά κόμματα της χώρας την περασμένη εβδομάδα με την συμφωνία ευρύ συνασπισμού, εντέλει, δεν ήταν κακό.

Η προγραμματική συμφωνία ανάμεσα στους Χριστιανοδημοκράτες της καγκελαρίου Angela Merkel και οι Σοσιαλδημοκράτες, είναι λίγο περίπλοκη. Στις 185 σελίδες, αναφέρει την λέξη «ανταγωνιστικότητα» 42 φορές, η Γερμανία πραγματικά θέλει όλοι στον κόσμο να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί έναντι όλων.

Σε κάθε περίπτωση, τα κόμματα συμφώνησαν σε έναν κατώτατο μισθό και ένα μετριοπαθές επενδυτικό πρόγραμμα. Δεν θα ανεβάσουν τους φόρους. Δεν θα αυξήσουν την λιτότητα. Δεδομένου ότι η χώρα κατηγορείται ότι έχει υπερβολικά πλεονάσματα αποταμίευσης, θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση. Σίγουρα δεν είναι τόσο κακό όσο θα μπορούσε να είναι.

Το πρόβλημα δεν είναι η συμφωνία. Είναι ότι η πολιτική τάξη είναι απροετοίμαστη για όσα θα συμβούν στα επόμενα τέσσερα χρόνια. Η μεγάλη απειλή για την Γερμανία στα επόμενα τέσσερα χρόνια δεν θα είναι το δημογραφικό, αλλά η εξελισσόμενη κρίση χρεών στην ευρωζώνη.

Ανεξάρτητα από το ποιο σενάριο επίλυσης της κρίσης θα επικρατήσει, ορισμένες υποσχέσεις που έχουν δοθεί στους ψηφοφόρους, δεν θα τηρηθούν.

Μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια, η Ελλάδα ή θα χρεοκοπήσει ή θα εξέλθει από το ευρώ ή και τα δύο

Ας πάρουμε ένα απλό δείγμα από τις ειδήσεις της περασμένης εβδομάδας. Ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι το ελληνικό χρέος θα σταθεροποιηθεί στο 160% του ΑΕΠ το 2020. Η ΕΕ και το ΔΝΤ στηρίζουν όλα τα δεδομένα του προγράμματος διάσωσης στο στόχο να είναι 124% του ΑΕΠ. Μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια, η Ελλάδα ή θα χρεοκοπήσει ή θα εξέλθει από το ευρώ ή και τα δύο. Η τακτική της ΕΕ να εθελοτυφλεί και να δίνει παρατάσεις στα δάνεια με μεγαλύτερες διάρκειες και χαμηλότερα επιτόκια, φτάνει στο φυσικό της τέλος.

Η τακτική της ΕΕ να εθελοτυφλεί και να δίνει παρατάσεις στα δάνεια με μεγαλύτερες διάρκειες και χαμηλότερα επιτόκια, φτάνει στο φυσικό της τέλος

Υπάρχουν επίσης ειδήσεις για ενοχλητική ενίσχυση των αποπληθωριστικών πιέσεων στην ευρωζώνη. Η ΕΚΤ δήλωσε ότι η ανάπτυξη υπό τον ευρύτερο δείκτη της παροχής χρήματος υποχώρησε και πάλι τον Οκτώβριο. Ο δανεισμός από τις τράπεζες προς τον ιδιωτικό τομέα συρρικνώνεται με κλιμακούμενους ρυθμούς.

Εκείνο που γενικά δεν αντιλαμβάνονται οι Γερμανοί πολιτικοί, είναι ότι η στάση τους όσον αφορά την προτεινόμενη τραπεζική ένωση της ευρωζώνης, συμβάλλει στην πιστωτική αποστράγγιση και στην επιμονή της. Η ΕΚΤ θα αρχίσει την επιθεώρηση ποιότητας ενεργητικών, την βαθιά μελέτη των τραπεζικών ισολογισμών, την οποία θα ακολουθήσουν τον επόμενο χρόνο τα stress tests.

Στην λήξη αυτής της άσκησης, οι μεγαλύτερες 130 περίπου τράπεζες της ευρωζώνης, ίσως θα πρέπει να αντλήσουν 100 δισ. ευρώ σε φρέσκα κεφάλαια. Η γερμανική πολιτική ελίτ τάσσεται ακλόνητα ενάντια στις ενέσεις κεφαλαίου από τον μηχανισμό διάσωσης (European Stability Mechanism), παρά μόνο υπό ακραίες καταστάσεις.

Όπως είναι αναμενόμενο, οι τράπεζες προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν τα κεφάλαια που θα χρειαστεί να αντλήσουν, μειώνοντας τα ριψοκίνδυνα ανοίγματά τους προς ιδιώτες πιστωτές. Είναι λογικό να περιμένουμε ότι θα συνεχιστεί η πιστωτική αποστράγγιση, για όσο εκτελείται η προσαρμογή του τραπεζικού τομέα, σίγουρα όλο το 2014.

Η ΕΚΤ, εν τω μεταξύ, κοντεύει να εξαντλήσει τα συμβατικά νομισματικά εργαλεία της. Μπορεί να φτάσει μέχρι τα άκρα με κάποιο σχέδιο που προβλέπει «χρηματοδότηση έναντι δανεισμού» ή πιο μακροπρόθεσμες επιχειρήσεις ρευστότητας ή ίσως και μια ακόμη μικροσκοπική μείωση επιτοκίων. Αλλά αυτά δεν θα φτάσουν για να αντιμετωπιστούν οι αποπληθωριστικές πιέσεις λόγω της πιστωτικής κρίσης, ούτε η προσαρμογή των τιμών και των μισθών στον Νότο, χωρίς αντισταθμιστική προσαρμογή στον Βορρά.

Η ευρωζώνη μπορεί να κινδυνεύσει από το σενάριο που πρόσφατα περιέγραψε ο πρώην υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Lawrence Summers –μια «αιώνια στασιμότητα» με μονίμως αρνητικά πραγματικά επιτόκια. Είναι δύσκολο να φανταστούμε πώς θα μπορούσε να επιβιώσει μια αποκεντρωμένη νομισματική ένωση όπως η ευρωζώνη, σε τέτοιες συνθήκες.
Αν ο κ. Summers έχει δίκιο, η ευρωζώνη είναι νεκρή.

Η ΕΚΤ έχει όμως μια εναλλακτική πορεία δράσης. Θα μπορούσε να αγοράσει μεγάλα κομμάτια του χρέους της ευρωζώνης. Δεν πρέπει να μπερδεύουμε αυτή την υπόθεση με τα Outright Monetary Transactions – την υπό προϋποθέσεις δυνατότητα έκτακτης αγοράς κρατικών ομολόγων που μπορεί να μην εκτελεστεί ποτέ. Η ΕΚΤ θα μπορούσε να συμπληρώσει αυτό το πρόγραμμα με ένα πρόγραμμα πιστωτικής χαλάρωσης ή ποσοτικής χαλάρωσης, για να κατεβάσει τα μακροπρόθεσμα επιτόκια.

Το μεγάλο πολιτικό ερώτημα, είναι πώς θα προσαρμοστεί η γερμανική πολιτική τάξη και το συνταγματικό της δικαστήριο, σε μια τέτοιου τύπου επίλυση της κρίσης. Δεν θα είναι συμβατή με την υφιστάμενη πολιτική ή νομική κοινή συνισταμένη.

Δεν είμαι απαισιόδοξος για την ποιότητα αυτού του ευρύ συνασπισμού. Πιστεύω ότι οι υπουργοί σε γενικές γραμμές θα είναι πιο ικανοί από εκείνους που αποχωρούν. Θα έχουμε τους καλύτερους παίκτες από τις καλύτερες ομάδες. Αλλά οι μεγάλοι συνασπισμοί είναι παραδοσιακά κυβερνήσεις «μελισσών». Κάνουν τις δουλειές που πρέπει. Είναι καλοί για έργα όπως οι συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις, αλλά άχρηστοι αν χρειαστεί να μεταβάλλουν την κοινή γνώμη σε ευαίσθητα θέματα, γιατί κάθε κόμμα φοβάται μην παραγκωνιστεί από το άλλο.

Για αυτό, και οι δύο πλευρές μπορούν να επαναπαυθούν συμφωνώντας στις κόκκινες γραμμές όσον αφορά την κρίση στην ευρωζώνη: Όχι κοινά ταμεία εκκαθαρίσεων, όχι έξωθεν εισβολή στο γερμανικό σύστημα αποταμιευτικών τραπεζών, όχι ευρωομόλογο, όχι αυτό, όχι το άλλο. Η δυσκολότερη δουλειά που θα κληθούν να κάνουν, θα είναι να βρουν κάποιο τρόπο να πουν «ναι».
- See more at: http://www.gkourou.com/2013/12/blog-post_7053.html#sthash.8ZE1eH84.dpuf