Ανατροπές στο φορολογικό καθεστώς των ΙΧ αυτοκινήτων προωθεί το υπουργείο Οικονομικών, με τον υπολογισμό του φόρου με βάση την αγοραία αξία του οχήματος και συντελεστές απομείωσης ανάλογα με την παλαιότητα και όχι τον κυβισμό, όπως ισχύει σήμερα.
Το μέτρο θα επιφέρει αλυσιδωτές αλλαγές στα τεκμήρια διαβίωσης, στον φόρο πολυτελείας και στα τέλη κυκλοφορίας και αναμένεται να επιβαρύνει φορολογικά τα μεσαίου κυβισμού και να ελαφρύνει τα μεγάλα κυβικά.
Σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, το νέο σύστημα προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των αυτοκινήτων εντάσσεται στο πλαίσιο της κατάρτισης του περιουσιολογίου, όπου για κάθε φορολογούμενο θα υπάρξει αναλυτική καταγραφή της εισοδηματικής του κατάστασης, καθώς και της ακίνητης και κινητής περιουσίας του.
Το εναρκτήριο λάκτισμα για τις ανατροπές στη φορολογία των ΙΧ δόθηκε από τον υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Μαυραγάνη, με τη σύσταση άτυπης επιτροπής εμπειρογνωμόνων, η οποία θα πρέπει έως τα μέσα Σεπτεμβρίου να παραδώσει πόρισμα προτάσεων για τον τρόπο φορολόγησης των ΙΧ με βάση την αξία και όχι τον κυβισμό, καθώς η κεντρική κατεύθυνση είναι να αντικατασταθεί το στοιχείο του κυβισμού από την αγοραία αξία.
Ουσιαστικά οι προωθούμενες αλλαγές στον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας του αυτοκινήτου θα επηρεάσουν τα τεκμήρια διαβίωσης και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης, ο οποίος υπολογίζεται με βάση τα τεκμήρια. Αν και από το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών λείπουν οι ακριβείς παράμετροι του νέου συστήματος, ωστόσο παράγοντες της αγοράς διαβλέπουν φορολογική επιβάρυνση των αυτοκινήτων μικρού και μεσαίου κυβισμού και ελάφρυνση των μεγάλου κυβισμού και κυρίως αυτών με παλαιότητα άνω των 10 ετών.
Τα σενάρια που εξετάζει η αρμόδια επιτροπή για τον υπολογισμό της αγοραίας αξίας του οχήματος προβλέπουν τη χρήση του τιμοκαταλόγου που χρησιμοποιούν οι ασφαλιστικές εταιρείες για τις αποζημιώσεις των εργοστασιακών τιμών, με βάση τις οποίες υπολογίζεται το τέλος ταξινόμησης κατά τον εκτελωνισμό των αυτοκινήτων ή συνδυασμός και των δύο. Επί αυτών των τιμών θα εφαρμόζονται συντελεστές απομείωσης της αξίας ανάλογα με τα έτη κυκλοφορίας.
Με το ισχύον καθεστώς το ετήσιο τεκμήριο διαβίωσης υπολογίζεται με βάση τον κυβισμό και έτσι επιβαρύνονται δυσανάλογα αυτοκίνητα που η αγοραία τιμή τους δεν απέχει σημαντικά από άλλα χαμηλότερου κυβισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι ΙΧ 1.400 κυβικών εκατοστών ηλικίας 4 ετών επιβαρύνεται με τεκμήριο διαβίωσης 5.000 ευρώ και ένα άλλο 3.000 κυβικών ίδιας παλαιότητας έχει τεκμήριο 18.000 ευρώ, αν και η αγοραία τιμή του είναι υψηλότερη κατά περίπου 9.000 ευρώ. Η ίδια μεγάλη ψαλίδα υπάρχει και στα τέλη κυκλοφορίας, όπου για το πρώτο ανέρχονται σε 140 ευρώ και για το δεύτερο σε 880 ευρώ.
Δικαιότερο σύστημα
«Πιλότος» για τις δαπάνες διαβίωσης
«Πιλότος» για τις δαπάνες διαβίωσης
Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών επισημαίνουν ότι στόχος των αλλαγών στη φορολογία των ΙΧ αυτοκινήτων είναι ένα δικαιότερο σύστημα με την άρση των στρεβλώσεων και των αδικιών που δημιουργεί σήμερα ο υπολογισμός των φόρων και των τελών με βάση το στοιχείο του κυβισμού. Σημειώνουν ακόμα ότι η εφαρμογή των αγοραίων τιμών θα αποτελέσει πιλότο για τους ελέγχους και τον ακριβή προσδιορισμό των δαπανών διαβίωσης των φορολογουμένων, στο πλαίσιο του νέου περιουσιολογίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου