Τα τρία πιο επικίνδυνα σημεία που εισάγονται στις διαπραγματεύσεις της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, με αφορμή τη συζήτηση για τον κοινοτικό προϋπολογισμό, εντοπίζει ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Γιώργος Παπαστάμκος:
α) Το στοιχείο μιας φθίνουσας πορείας του επιπέδου αμέσων ενισχύσεων, β) οι περικοπές στο προς σύσταση αποθεματικό για τη διαχείριση κρίσεων στον γεωργικό τομέα και γ) στους πόρους για τα κοινοτικά προγράμματα (Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης) προτείνεται μακρο-οικονομική αιρεσιμότητα, η οποία μπορεί να οδηγήσει έως και την πλήρη αναστολή των πληρωμών. Μέσα σε αυτό το δυσμενές πλαίσιο, που επιβαρύνεται από τις προτάσεις Rompuy για περαιτέρω περικοπές στην ΚΑΠ, οι αποφάσεις σε επίπεδο Ευρωκοινοβουλίου, Κομισιόν και Υπουργών καθυστερούν, με κίνδυνο να φτάσουμε καλοκαίρι του 2013 και να μην έχουμε ακόμα μία ολοκληρωμένη εικόνα των κανονισμών της νέας ΚΑΠ.
Πόσο αισιόδοξος είστε σχετικά με τις διαπραγματεύσεις;Κατά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η πρόταση της Κομισιόν για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) 2014-2020, η οποία συνίσταται σε «πάγωμα» των πόρων στο επίπεδο αυτών για το 2013, περιορίζει ήδη σημαντικά την ικανότητα δράσης της ΕΕ μέσω αποτελεσματικών ευρωπαϊκών πολιτικών για την αντιμετώπιση των κρισίμων οικονομικοκοινωνικών προκλήσεων. Στον αντίποδα, η Προεδρία του Συμβουλίου εισηγήθηκε (29/10/12) ως «σημείο εκκίνησης» μειώσεις ύψους 50 δισ. ευρώ –έναντι της πρότασης της Κομισιόν, ενώ σε αναθεωρημένο κείμενο που επεξεργάζεται, ενόψει της προσεχούς συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (22-23/11), ο πρόεδρος, Van Rompuy, οι περικοπές ανέρχονται περίπου σε 75 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά ειδικότερα την ΚΑΠ, η Επιτροπή Γεωργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σθεναρά υποστηρίζει ότι ο προϋπολογισμός κατά την περίοδο 2014-2020 θα πρέπει τουλάχιστον να διατηρηθεί, σε πραγματικές τιμές, στο επίπεδο της τρέχουσας περιόδου. Έχει μάλιστα υπογραμμίσει ότι ήδη η πρόταση της Κομισιόν, η οποία κάνει λόγο για «πάγωμα», κατ’ ουσίαν εισάγει μείωση των πόρων (διάσταση μεταξύ σταθερών και τρεχουσών τιμών).
Πιστεύετε ότι σταδιακά απομακρυνόμαστε από τους στόχους που είχαν τεθεί αρχικά;Ομολογουμένως, οι εισηγούμενες –από την Κυπριακή Προεδρία- μειώσεις για την ΚΑΠ είναι χαμηλότερες εν σχέσει προς τις αντίστοιχες επί άλλων τμημάτων του Δημοσιονομικού Πλαισίου (π.χ. Πολιτική Συνοχής). Εισάγεται, ωστόσο, για πρώτη φορά, το στοιχείο μιας φθίνουσας πορείας του επιπέδου αμέσων ενισχύσεων. Σημαντικές είναι οι περικοπές στο προς σύσταση αποθεματικό για τη διαχείριση κρίσεων στον γεωργικό τομέα. Ως προς τη διάθεση των πόρων του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης (το οποίο τίθεται υπό Κοινό Στρατηγικό Πλαίσιο με τα διαρθρωτικά ταμεία, το ταμείο συνοχής, και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας), προτείνεται μακρο-οικονομική αιρεσιμότητα, η οποία μπορεί να οδηγήσει έως και την πλήρη αναστολή των πληρωμών.
Το αδιέξοδο, στο οποίο έχουν περιέλθει οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου επί του Διορθωτικού Προϋπολογισμού για το 2012 (προκειμένου να καλυφθεί έλλειμμα ύψους 9 δισ. ευρώ) και επί του προϋπολογισμού για το 2013, συνιστά προμήνυμα της σκληρής στάσης που θα επιδείξουν ορισμένα κράτη μέλη στο Συμβούλιο («αμιγώς συνεισφέροντες») ως προς το ΠΔΠ 2014-2020. Προαναγγέλλει, όμως, και την αποφασιστικώς διεκδικητική στάση που είναι διατεθειμένο να επιδείξει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προκειμένου να προασπίσει τα συμφέροντα των Ευρωπαίων πολιτών. Σημειωτέον ότι εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία μέχρι τα τέλη του 2013, θα επεκταθεί η ισχύς των ανωτάτων ορίων και των λοιπών προνοιών για όσο χρονικό διάστημα χρειασθεί μέχρις ότου υιοθετηθεί νέο ΠΔΠ. Σε κάθε περίπτωση, πέραν του ύψους του συνολικού προϋπολογισμού της ΚΑΠ, ακανθώδες ζήτημα στις διαπραγματεύσεις παραμένει η ανακατανομή των πόρων μεταξύ των κρατών μελών («εξωτερική σύγκλιση»).
Ποια είναι η δική σας θέση σχετικά με τις αλλαγές που χρειάζονται στις προτάσεις της Κομισιόν; Γνώμονας των παρεμβάσεών μου είναι πρωτίστως η απλοποίηση της ΚΑΠ προς όφελος των γεωργών, καθώς και η διασφάλιση όρων οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας του γεωργικού τομέα. Κρίσιμος είναι λ.χ. ο καθορισμός πρόσφορων κριτηρίων για την ενεργοποίηση δικαιωμάτων άμεσης ενίσχυσης υπό το νέο καθεστώς, καθώς και για την αποτελεσματικότερη στόχευση των αμέσων ενισχύσεων (π.χ. διατάξεις περί «ενεργών», νέων, μικρών γεωργών). Επιπλέον, από κοινού με συναδέλφους της Επιτροπής Γεωργίας από τον Ευρωπαϊκό Νότο, επιδιώκουμε τη διαμόρφωση ενός ευρωπαϊκού πλαισίου που θα ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες της μεσογειακής γεωργίας.
Ένα παράδειγμα που αφορά τις μεσογειακές χώρες; Ενδεικτικώς αναφέρω μια κεντρική επιδίωξή μας στο πλαίσιο του κανονισμού περί αμέσων ενισχύσεων, η οποία συνίσταται στη διεύρυνση του ορισμού της Κομισιόν ως προς τους λειμώνες, η οποία, διαφορετικά, θα απέκλειε τους μονίμους βοσκοτόπους μας από τις «επιλέξιμες γεωργικές εκτάσεις». Συναφώς, στοχεύουμε, μεταξύ άλλων, στην προσαρμογή των απαιτήσεων για το λεγόμενο «πρασίνισμα» στις ιδιαιτερότητες της γεωργικής μας παραγωγής (λ.χ. ως προς τις μόνιμες καλλιέργειες), στη διαμόρφωση ικανοποιητικού πλαισίου περί συνδεδεμένων ενισχύσεων, στη στήριξη της καλλιέργειας των ψυχανθών, η οποία θα συμβάλει και στη μείωση της εξάρτησης από εισαγωγές για την κάλυψη των αναγκών σε ζωοτροφές, στην ενίσχυση των συστημάτων ποιότητας των γεωργικών προϊόντων, σε αποτελεσματικότερα εργαλεία για τη ρύθμιση των γεωργικών αγορών.
Who is whoΟ καθηγητής, Γιώργος Παπαστάμκος, είναι αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μέλος της Επιτροπής Γεωργίας και Ανάπτυξης της Υπαίθρου και της Επιτροπής Προϋπολογισμών. Είναι ευρωβουλευτής με τη ΝΔ από το 2004. Γεννήθηκε στο Πλατανόρευμα Κοζάνης το 1955. Έχει παντρευτεί την Ειρήνη Ψηλογιαννοπούλου και έχει δύο παιδιά. Από το 2001 είναι καθηγητής του τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Από το 1989 έως το 1996 ήταν βουλευτής Ημαθίας με τη ΝΔ και υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και στη συνέχεια Εξωτερικών το 1990-1993.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου