Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015

Είναι δέσμευση της κυβέρνησης οι αλλαγές στην εφαρμογή της ΚΑΠ



Αγώνας της νέας πολιτικής ηγεσίας να καλύψει το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου αγροτικών προϊόντων

Σοβαρή οργάνωση των αγροτών για άµεσες πωλήσεις και καλύτερες τιµές, βοήθεια στα κόστη εισροών µε παρεµβάσεις σε πετρέλαιο και αγροτικό ρεύµα και ενίσχυση της προστιθέµενης αξίας σε όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας, είναι οι τρεις άξονες των παρέµβασεων της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, σύµφωνα µε τον αναπληρωτή υπουργό Βαγγέλη Αποστόλου.

τι καινούριο κοµίζει η Κυβέρνησή   στα θέµατα που συνδέονται µε την αγροτική ανάπτυξη;
Θα έλεγα δύο κατευθύνσεις, η µία είναι να αναδείξουµε το αγροτοδιατροφικό σύµπλεγµα ως την κύρια στόχευση γύρω από την οποία όλος ο αγροτικός χώρος θα δραστηριοποιηθεί για τον απλούστατο λόγο ότι όχι µόνο καλύπτει θέµατα διατροφικών αναγκών, αλλά έχει και δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη.
Ένας άλλος θα έλεγα στρατηγικός µας στόχος είναι να δούµε πώς στο ζητούµενο της ελληνικής γεωργίας θα προχωρήσουµε την ανταγωνιστικότητα, για να αντιµετωπίσουµε το µεγάλο ζήτηµα που προκύπτει από το έλλειµµα στο εµπορικό ισοζύγιο των αγροτικών προϊόντων.

Είναι τα θέµατα στρατηγικής που σας απασχολούν τώρα ή έχετε υποκύψει στη διαχείριση της καθηµερινότητας;Κοιτάξτε, είναι διπλό το ζήτηµα.
Γιατί οπωσδήποτε και η διαχείριση της καθηµερινότητας απαιτεί εγρήγορση και ιδιαίτερα αποφάσεις που δεν µπορούν να περιµένουν. Από την άλλη, οπωσδήποτε τα θέµατα στρατηγικής θα έλεγα είναι στο µυαλό µας, πάντα µε τις δυνατότητες που υπάρχουν, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, για να µπορέσουµε να τα υπηρετήσουµε. Έχουµε µπει όµως σε ένα δρόµο.
Βέβαια οι εκκρεµότητες είναι πολλές, γιατί ακόµη δεν έχουµε ολοκληρώσει κατ’ αρχάς τη στελέχωση, κυρίως την πολιτική. Γιατί από αυτή την άποψη και µε δεδοµένες τις οδηγίες από πλευράς του Πρωθυπουργού, οι παρεµβάσεις µας όσον αφορά τη διοίκηση θα αρκεστούν στο προσωπικό που αποτελεί αυτό που λέµε πολιτικές επιλογές και σας το λέω από τώρα, δηλαδή Γενικούς Γραµµατείς και Προέδρους Οργανισµών. Από κει και πέρα θα προσπαθήσουµε να λειτουργήσουµε εκ των ενόντων.

Η νέα ΚΑΠ έχει σε µεγάλο βαθµό οριστικοποιηθεί. Θεωρείτε ότι έχει νόηµα αυτή την ώρα µια συζήτηση αναθεώρησης κάποιων πτυχών της;
Κοιτάξτε να δείτε, οπωσδήποτε αυτό που προέχει αυτή την ώρα είναι να µπούµε στη διαδικασία να αρχίσουµε αυτό που λέµε ότι έχουµε βάλει πλέον τις προϋποθέσεις για να αρχίσει να λειτουργεί.
Από κει και πέρα επειδή και προγραµµατικά έχουµε δεσµευτεί, αλλά και θα υπάρξει αναγκαιότητα για επιµέρους θα έλεγα τροποποιήσεις τόσο ως προς τις κατευθύνσεις, όσο και ως προς το ποσό, διότι όλα αυτά είναι ζητούµενα τα οποία έχουµε δεσµευθεί αλλά και επιπλέον εµείς πιστεύουµε ότι υπάρχει από την πλευρά µας ένα δικαιολογηµένο αίτηµα που µπορεί να στοιχειοθετηθεί, για να µπορέσουµε να έχουµε παρεµβάσεις.
Για παράδειγµα δεν µπορεί η ΚΑΠ να µην λάβει και τις επιπτώσεις της κρίσης στη χώρα µας εξαιτίας των µνηµονίων, όπου και οι αγρότες υπέστησαν αντίστοιχες επιπτώσεις στο εισόδηµά τους, κατά 25%.
Όπως επίσης δεν µπορεί όταν µε βάση τον καινούριο πολιτικό σχεδιασµό που έχουµε, σας είπα προηγούµενα για το αγροτοδιατροφικό κοµµάτι που σηµαίνει στήριξη κτηνοτροφίας µέσα από την παραγωγή ζωοτροφών, να µην δούµε και το θέµα των συνδεδεµένων ενισχύσεων και να µπορέσουµε εκεί να το κατευθύνουµε προς µία τέτοια φυτική παραγωγή. 

Τιμή παραγωγού, επιδότηση εισροών, προστιθέμενη αξία

Είναι αδιανόητο όλα τα πολυκαταστήματα να έχουν γεμίσει με προϊόντα από μεταχρονολογημένες επιταγές του αγροτικού χώρου
Τι είδους γεωργία είναι αυτή την οποία σχεδιάζετε; Γιατί οι τιµές παραγωγού σε πολλά προϊόντα κινούνται στα όρια της βιωσιµότητας των εκµεταλλεύσεων. Πού θα εστιάσετε την προσοχή σας και ποιες θα είναι θεωρείτε οι κατευθυντήριες που θα δώσετε σε σχέση µε την επιλογή των τοµέων παραγωγής;
Κατ’ αρχήν θα προσπαθήσουµε να λύσουµε βασικά προβλήµατα στο χώρο. Αυτή την ώρα το µεγαλύτερο πρόβληµα είναι η απόσταση µεταξύ τιµής που πουλάει ο παραγωγός και τιµής που πληρώνει ο καταναλωτής. Ένα προς 3 ο µέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, 1 προς 7,5-8 στην Ελλάδα. Αυτό θα κοντύνει.
Ένα δεύτερο πολύ µεγάλο πρόβληµα που έχει ο χώρος, που θα έλεγα ότι αποτελεί και παγκόσµια πρωτοτυπία: Πληρώνεται την παραγωγή του µήνες µετά την ανάλωσή της. ∆ηλαδή δείτε τώρα, για παράδειγµα, εµείς φωνάζουµε και λέµε για το φρέσκο γάλα τώρα 5 µέρες, 7 µέρες κ.λπ. και αυτό που πάει µέχρι 7 µέρες η ανάλωσή του, ο κτηνοτρόφος το πληρώνεται µε 7µηνες επιταγές. Αυτό θα σπάσει.
Είναι αδιανόητο αυτή την ώρα όλα τα πολυκαταστήµατα να έχουν γεµίσει µε προϊόντα στηριζόµενα στις µεταχρονολογηµένες επιταγές του αγροτικού χώρου. Άρα λοιπόν είναι ένα τεράστιο ζήτηµα το οποίο πρέπει οπωσδήποτε ν’ αντιµετωπίσουµε.
Ένα δεύτερο πάρα πολύ µεγάλο ζήτηµα είναι αυτό που έχει σχέση µε το κόστος παραγωγής. Έχουµε το ακριβότερο κόστος παραγωγής εντός της Ευρωζώνης, είναι αδιανόητο αυτό το πράγµα. Και αυτό οφείλεται όπως σας είπα στο µεγάλο ζήτηµα του κόστους ενέργειας.
Θα υπάρξει και µείωση αντίστοιχη του ηλεκτρικού ρεύµατος τουλάχιστον στα επίπεδα που ήταν προ του 2009. Αν δηλαδή µπορέσουµε, φανταστείτε τώρα ότι η φυτική παραγωγή, το 60%, 65% του κόστους της είναι ενεργειακό. Για δέστε µια µείωση εκεί, τι επιπτώσεις θετικές θα έχει όσον αφορά το κόστος. Βάζω τα δυο πιο σηµαντικά θέµατα. Από κει και πέρα επαναφέρω µια κουβέντα που σας είπα και προηγούµενα: Προστιθέµενη αξία.
Προστιθέµενη αξία σηµαίνει τυποποίηση, σηµαίνει ποιότητα, σηµαίνει ονοµασίες προέλευσης, γεωγραφικές ενδείξεις. Όλη αυτή η διαδικασία για να µπορέσουµε να δώσουµε τη δυνατότητα πλέον να ξεφύγουµε.

Για να το κάνουµε αυτό λίγο πιο συγκεκριµένο, έχουµε τρία επίπεδα εποµένως. Το ένα είναι να βελτιώσουµε τις τιµές του παραγωγού για να µη χάνεται χρήµα στους µεσάζοντες.
Όντως χάνεται στη διαδροµή!
Σίγουρα όµως η παρέµβαση στην αγορά είναι ένα µεγάλο ζητούµενο, κυρίως ένα µεγάλο ζητούµενο που αφορά όχι µόνον τις σχέσεις µεταξύ αγροτών και καταναλωτών, αλλά κυρίως το κατά πόσον µέσα από τη θα έλεγα επαφή του αγρότη µε τις εισροές του θα είναι τέτοια, που και εκεί επειδή υπάρχει ένας κόσµος µεσαζόντων και προς αυτή την κατεύθυνση που δεν έχουµε δώσει µέχρι τώρα σηµασία το τι συµβαίνει µε τα εφόδια και γενικά τις εισροές του αγροτικού χώρου, υπάρχει ένα τεράστιο ζήτηµα.
∆εν µπορεί για παράδειγµα ας πούµε να πουλάει ο ίδιος ο παραγωγός το καλαµπόκι του 15-20 λεπτά και ο κτηνοτρόφος της διπλανής πόρτας να το παίρνει µετά από 2-3 µήνες 50 και 60 λεπτά, είναι θέµατα που πρέπει οπωσδήποτε να τα δούµε να βοηθήσουµε προς τα εκεί. Και εκεί βεβαίως µπαίνει το µεγάλο ζήτηµα το κατά πόσον ο συνεργατισµός του χώρου λειτουργεί επ΄ ωφελεία αυτών που πρέπει να υπηρετεί.
∆εύτερον στα κόστη παραγωγής κυρίως µέσα από την ενέργεια, το πετρέλαιο και το ρεύµα και τρίτον, να προσθέσουµε και προστιθέµενη αξία, η οποία θα µπορέσει να βελτιώσει περαιτέρω το εισόδηµα.
Ακριβώς. Όλο αυτό, δηλαδή όσο και αν φαίνεται παράξενο, αν είναι δυνατόν όταν προσθέτεις αξία ν’ αυξάνει την ανταγωνιστικότητα, βεβαίως, εκεί είναι η µεγάλη σου επιτυχία. ∆ιότι πλέον φτιάχνεις ένα διαφορετικό προϊόν. Ποιοτικά, από πλευράς εµφάνισης, όλα παίζουν το ρόλο τους.

Ό,τι ιδέες και να έχετε πάντως, για την υλοποίησή τους θα χρειαστεί και τη βοήθεια της ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης. Θα µπορούσατε να λειτουργήσετε µε την υπάρχουσα δοµή του Υπουργείου; 
Κοιτάξτε, από τις πρώτες συναντήσεις που είχαµε ήταν η συνάντηση µε τους Γενικούς ∆ιευθυντές του Υπουργείου. Στη συνάντησή µας ξεκαθαρίσαµε τη σχέση από την αρχή, είπαµε ότι θέλουµε σ’ αυτή την πορεία να πάµε µαζί, δε θα θίξουµε τουλάχιστον από πλευράς προσώπων τη δοµή όπως είναι σήµερα, όµως ζητώντας τους να υπηρετήσουν αυτά που ως πολιτικοί εµείς φέρνουµε στο χώρο. ∆εν υπήρξε κάποια αντίδραση κι ούτε θέλω να προειδοποιήσω κάποιον, απλά επειδή λίγο ως πολύ έχουµε βιώσει το χώρο, καλό είναι να πάνε είναι µε µια σχέση εµπιστοσύνης.

Μήπως ήταν λάθος η συγχώνευση στον ΕΛΓΟ και πώς θα χειριστείτε τα µεγάλα θέµατα της έρευνας, της πιστοποίησης, της εκπαίδευσης, των ελέγχων στα ισοζύγια γάλακτος και κρέατος;
∆εν θα έλεγα ότι ήταν λάθος. Αλλά επειδή τώρα είναι ζητήµατα που τώρα µπαίνουµε µέσα για να είµαστε και ειλικρινείς, θα τα δούµε όλα αυτά. Αρκεί να υπηρετείται ο σκοπός του κάθε τοµέα. Εάν δεν έχει και απλά δηµιουργούµε φορείς για να έχουµε αντίστοιχα τις καρέκλες που θα διοικούν τους φορείς, αυτό δεν υπάρχει περίπτωση να επιβιώσει. 

Μείον 50% του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο και φθηνότερο ρεύμα
Έχετε υπόψη κάποιο χρονοδιάγραµµα για τις πληρωµές των υπολοίπων της εξισωτικής, το αγροτικό πετρέλαιο, τις επιστροφές ΦΠΑ, τα βιολογικά; Θα πρέπει να σας πω ότι οι βιοκαλλιεργητές και κτηνοτρόφοι βιολογικής παραγωγής, είναι πλέον ταλαιπωρηµένοι από τη διαδικασία των πληρωµών.
Θα ξεκινήσω απ’ το τελευταίο. Είχαµε µια σύσκεψη γι’ αυτό το ζήτηµα και πραγµατικά είπαµε όσο το δυνατόν γρηγορότερα να προωθήσουµε τις συγκεκριµένες πληρωµές. Γιατί πραγµατικά είναι ένας χώρος όπου µπορεί η προστιθέµενη αξία να είναι τόσο µεγάλη, αφού τα βιολογικά προϊόντα ξεχωρίζουν λόγω της ποιότητάς τους. Εκεί λοιπόν θα δώσουµε ένα ιδιαίτερο βάρος και όσο το δυνατόν γρηγορότερα αυτές τις ηµέρες θα εξαγγείλουµε θα έλεγα και συγκεκριµένες ηµεροµηνίες για τις πληρωµές τους.
Ως προς τα θέµατα των αποζηµιώσεων είναι ένα ζήτηµα το οποίο το συζητάµε αυτή την περίοδο, δεν µπορώ να σας δώσω ηµεροµηνίες και δεν µπορώ να σας δώσω ηµεροµηνίες για τον απλούστατο λόγο ότι έχουµε δεσµευτεί να υποβάλλουµε τους φακέλους που σας έχουµε πει.
Πιστεύω ότι στην 1η Σύνοδο Κορυφής Υπουργών που θα γίνει που είναι 16 Μαρτίου νοµίζω, εκεί θα βάλουµε όλα τα ζητήµατα να δούµε πως θα βάλουµε σε µια σειρά τις πληρωµές. Και το ερώτηµά σας, ποιο είναι;

Ρωτώ υπάρχει χρονοδιάγραµµα;
Ναι για τα υπόλοιπα! Για τα υπόλοιπα ήδη στις προγραµµατικές µου δηλώσεις είπα ότι θα ξεκινήσουµε σταδιακά τη µείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, φθάνοντας θα έλεγα σε ένα χρόνο σύντοµο να µειώσουµε κατά 50% τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο, που είναι µία βεβαίως προοπτική που δεν µπορώ να σας την πω τώρα, γιατί προϋποθέτει να υπάρξουν συµφωνίες που θα περπατήσουν, να καταλήξουµε κάποια στιγµή στο αφορολόγητο πετρέλαιο.
∆εν µπορώ να προσδιορίσω τη στιγµή, αλλά ιδιαίτερα όµως το πρώτο κοµµάτι που αφορά θα έλεγα την προσέγγιση της τιµής του πετρελαίου στη µέση τιµή της ΕΕ θα γίνει όσο γίνεται γρηγορότερα. Και από κει και πέρα παραµένει ανοιχτό για µας να ξαναδούµε το ζήτηµα του ΦΠΑ εισροών-εκροών σε µια κατεύθυνση που θα έχει ως τελικό αποτέλεσµα κανένα δηµοσιονοµικό όφελος, καµία επιστροφή στους αγρότες, καµία επιβάρυνση επιπλέον στο πάρε-δώσε µε τους αγρότες. ∆ηλαδή µε όλο αυτό το πράγµα να καταλήξουµε σε µια σχέση που τελικά θα βγουν ωφεληµένοι οι δύο θα έλεγα, ο αγρότης και ο καταναλωτής.
Θα υπάρξει και µείωση αντίστοιχη του ηλεκτρικού ρεύµατος τουλάχιστον στα επίπεδα που ήταν προ του 2009. Αν δηλαδή µπορέσουµε, φανταστείτε τώρα ότι η φυτική παραγωγή, το 60%, 65% του κόστους της είναι ενεργειακό.

Στις 24.000 τα ακαθάριστα έσοδα για τήρηση βιβλίων
Τι θα περιλαµβάνεται στην φορολογητέα ύλη των αγροτών;
Από κει και πέρα υπάρχει το µεγάλο ζήτηµα του ΕΝΦΙΑ όπου ξεκαθαρίζουµε ότι δεν θα είναι στη φορολογητέα ύλη ενός άλλου φόρου, γιατί µιλάµε για έναν φόρο µεγάλης ακίνητης περιουσίας. Σε αυτόν τον υπολογισµό τα εργαλεία άσκησης της αγροτικής δραστηριότητας, από το χωράφι, το σταύλο, την αποθήκη, δε θα περιλαµβάνονται. Και βέβαια το τρίτο κοµµάτι αφορά τη φορολόγηση, όπου ξέρουµε όλοι ότι τώρα έχουµε 13% από το πρώτο ευρώ, για µας θα υπάρχει το αφορολόγητο που υπάρχει για τον κάθε Έλληνα 12.000 ευρώ, όπου θα µεταφερθεί και στον αγροτικό χώρο ως καθαρό αγροτικό εισόδηµα.Όταν µιλάµε για καθαρό στον αγροτικό χώρο πρέπει να υπολογίσουµε όχι µόνον το κόστος των εφοδίων και των εισροών, αλλά και τα µεροκάµατα της οικογένειας.
Απλά λέµε από την αρχή ότι τουλάχιστον µέχρι το αντίστοιχο ποσό καθαρού εισοδήµατος δε θα τηρούνται βιβλία εσόδων-εξόδων, από κει και πάνω βεβαίως θα τηρούνται και να υπολογίσετε ας πούµε ότι περίπου 24-25 χιλιάδες, είναι θέµα κατά κλάδο περίπου να προσδιοριστεί το ακαθάριστο αγροτικό εισόδηµα που αντιστοιχεί σε ένα καθαρό 12 χιλιάδες ευρώ. Νοµίζω πως αυτές οι παρεµβάσεις θα προσφέρουν µεγάλη ανακούφιση.
Παραµένει ανοιχτό να ξαναδούµε το ζήτηµα του ΦΠΑ εισροών-εκροών σε µια κατεύθυνση που θα έχει ως αποτέλεσµα κανένα δηµοσιονοµικό όφελος, καµία επιστροφή στους αγρότες, καµία επιβάρυνση επιπλέον στο πάρε-δώσε µε τους αγρότες. ∆ηλαδή µε όλο αυτό το πράγµα να καταλήξουµε σε µια σχέση που τελικά θα βγουν ωφεληµένοι αγρότες και καταναλωτές.

Μήπως η διαµόρφωση κανόνων για την εύρυθµη λειτουργία της αγοράς έχει µεγαλύτερο ενδιαφέρον από το κυνήγι επιδοτήσεων;
Σίγουρα, µια σωστή αγροτική πολιτική δεν αρκείται στις κοινοτικές ενισχύσεις. Έµεινα έκπληκτος όταν τον πρώτο φάκελο που είδα ήταν αυτός των προστίµων, όπου 1,5 δις ευρώ έχουν βεβαιωθεί και αρχίζει η τµηµατική καταβολή από φέτος, ενώ επικρέµανται πάνω από 540 εκατ. ευρώ που αφορούν κυρίως το πρόβληµα της διαχείρισης των βοσκοτόπων. Άρα λοιπόν δεν είναι τόσο το θέµα των ενισχύσεων, αυτή την ώρα δεν µπορούµε να κάνουµε διαφορετικά, δεν έχουµε κι ως χώρος άλλο χρηµατοδοτικό εργαλείο και είµαστε υποχρεωµένοι να το χρησιµοποιήσουµε σωστά.

To ΟΣΔΕ επιστρέφει στο σπίτι του
Με επιστημονική συνεργασία τα διαχειριστικά σχέδια βοσκότοπων
Θα ανοίξει κάποια στιγµή η πύλη για τις απευθείας δηλώσεις ΟΣ∆Ε ή θα πρέπει να περάσουν όλοι την τελευταία στιγµή από το σύστηµα του Gaia Επιχειρείν; Ανοιγοκλείνει εξ όσων γνωρίζω.
Χθες, προχθές επειδή κουβεντιάζαµε κι αυτό είναι άµεσο, ήδη πιστεύω ότι κι αυτή την ώρα πρέπει να έχει ανοίξει η πύλη, διότι δόθηκε εντολή ότι µέχρι τέλος της περασµένης εβδοµάδας να είναι ανοιχτή η πύλη και νοµίζω έχει ανοίξει.
Θα το δούµε τώρα, τι να σας πω τώρα, τουλάχιστον η εντολή είναι δεδοµένη έτσι. Γιατί, τώρα µου ανοίγετε ένα µεγάλο ζήτηµα κι επειδή µιλήσαµε στην αρχή για στρατηγικούς στόχους και στις προγραµµατικές δηλώσεις ήδη το ξεκαθάρισα ότι το ΟΣ∆Ε θα επιστρέψει στο σπίτι του, είναι βασική µας στόχευση ο ΟΠΕΚΕΠΕ να µεταβληθεί σε ένα εργαλείο σωστής και έγκυρης διαχείρισης των κοινοτικών ενισχύσεων και ταυτόχρονα όλο το αντικείµενο να έρθει στο ίδιο το σπίτι του, δηλαδή στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων. Είναι θα σας έλεγα το µεγάλο µας στοίχηµα και θα έλεγα ότι είναι και η µεγάλη ανατροπή στο χώρο, επιτέλους ο κρατικός µηχανισµός, διότι όπως σας είπα προηγούµενα φύγαµε από τον δηµόσιο χαρακτήρα και πήγαµε σε ιδιωτικές εταιρείες, ενώ ταυτόχρονα έχουµε τα πρόστιµα που το ένα έρχεται µετά το άλλο.
∆εν γίνεται, αυτό το πράγµα είναι παραλογισµός που συµβαίνει κι επειδή έκανα και µία συζήτηση µε τους υπαλλήλους και νοµίζω πως είναι πεποίθηση κι αυτών ότι πρέπει αυτή η διαδικασία να επανέλθει στην προτέρα κατάσταση.

Αυτό σηµαίνει ότι σκέφτεστε και µια συστηµατικότερη αξιοποίηση του πληροφοριακού υλικού που παράγεται σαν περιεχόµενο.
Βεβαίως και είναι ένα πληροφοριακό υλικό που είναι του δηµοσίου, το έχει πληρώσει το δηµόσιο, έχουµε ήδη ανοίξει πλέον κι έναν δίαυλο και µε το ΥΠΕΚΑ για να δούµε κατά πόσον µε τις χαρτογραφήσεις τις δικές του θα συµπορευθούµε, γιατί µέσα από µια διαδικασία που ιδιαίτερα τώρα µετά το πρόβληµα το γνωστό των βοσκήσιµων γαιών των βοσκοτόπων πρέπει άµεσα να λύσουµε το συγκεκριµένο πρόβληµα.
Και ήδη οι πρώτες µας κινήσεις είναι προς αυτή την κατεύθυνση και ήδη αυτά που τώρα κουβεντιάζουµε είναι πως αυτά τα διαχειριστικά σχέδια των βοσκοτόπων θα τα κάνουµε όσο γίνεται γρηγορότερα σε συνεργασία µε το πανεπιστήµιο, σε συνεργασία µε το ΕΘΙΑΓΕ, σε συνεργασία βεβαίως και µε την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, για τον απλούστατο λόγο ότι υπάρχουν δεδοµένα τα οποία µπορούµε εµείς να τα αξιοποιήσουµε χρησιµοποιώντας όλους αυτούς και ταυτόχρονα µε ένα κόστος πολύ µικρότερο από αυτό που πληρώνουµε µέχρι σήµερα.

Ίδρυση Αναπτυξιακής Τράπεζας
Kαθοδόν αγροκάρτα για καλλιεργητικά δάνεια
Η Τράπεζα Πειραιώς κάνει τον τελευταίο καιρό προσπάθειες, ωστόσο υπάρχει ένα πολύ µεγάλο ζήτηµα ρευστότητας των αγροτικών επιχειρήσεων το οποίο επηρεάζει τόσο επιλογές των αγροτών ως προς την καλλιέργεια που θα επιλέξουν, αλλά και την καλλιεργητική φροντίδα την οποία ασκούν. Έχετε κάτι στο νου σας γι’ αυτό;
Να σας πω κάτι. Επειδή πρώτα θα πρέπει να λύσουµε ως νέα κυβέρνηση τις σχέσεις µας µε το τραπεζικό σύστηµα, ξέρετε ότι αυτή την ώρα γίνονται πολλές συζητήσεις, εµείς τουλάχιστον, δική µας άποψη είναι να ασκήσουµε το δικαίωµά µας ως µέτοχοι όχι µόνο στην Τράπεζα Πειραιώς, σε όλες τις λεγόµενες συστηµικές Τράπεζες. Άρα λοιπόν εφ’ όσον µέσα από αυτή τη διαδικασία προκύψει η συµµετοχή µας στο µετοχικό κεφάλαιο ανάλογη µε την εισφορά µας, τότε να είστε σίγουροι ότι θα δώσουµε και κατευθύνσεις στο τραπεζικό σύστηµα που ουσιαστικά θα στοχεύουν στην υπηρέτηση της πολιτικής µας για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Η Τράπεζα Πειραιώς είναι µια Τράπεζα η οποία στον αγροτικό χώρο, επειδή ουσιαστικά ως συνέχεια της Αγροτικής Τράπεζας έχει πάρει ένα µεγάλο µέρος του αντικειµένου. Βέβαια η µέχρι σήµερα θα έλεγα πολιτική της στον αγροτικό χώρο στέρεψε, στένεψε τις χρηµατοδοτικές ενισχύσεις του χώρου, εννοείται στένεψε τη ρευστότητα, θα έλεγα έτσι.
Από κει και πέρα θα το δούµε και επιπλέον µην ξεχνάµε ότι εµείς έχουµε στην πρότασή µας την ίδρυση Τράπεζας αναπτυξιακού σκοπού, εµείς το παλεύουµε να δούµε κατά πόσο θα φτιάξουµε ένα πιστωτικό εργαλείο, κάτι αντίστοιχο σε µια αγροκάρτα, η οποία κυρίως θα δίνει αυτό που λένε «καλλιεργητικό δάνειο» που έχει σχέση για ένα συγκεκριµένο χρονικό όριο και βέβαια ένα καλλιεργητικό όριο το οποίο θα στηρίζεται στις ενισχύσεις που αντίστοιχα θα προβλέπονται σύµφωνα µε τις καταστάσεις του ΟΣ∆Ε κτλ., τις δηλώσεις για τους συγκεκριµένους αγρότες.
Κάπου δηλαδή βασική µας στόχευση είναι να µπορεί στο χρόνο που ο αγρότης στην καλλιεργητική του περίοδο να µπορεί να έχει µια στήριξη µ’ ένα ποσό για να µπορεί ν’ ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του. ∆ηλαδή θα έλεγα ότι ναι µεν η Τράπεζα Πειραιώς έχει την πολιτική της στο χώρο, θα συµπληρώσουµε εµείς βάζοντας µια πολιτική που θα υπηρετεί τη δική µας στόχευση.

Από μηδενική βάση η αναθεώρηση του νόμου για τους συνεταιρισμούς
Το ουσιαστικό είναι πού θα πάει η τεράστια περιουσία των Ενώσεων
Έχει σχέδιο η Κυβέρνησή σας λοιπόν για τους συνεταιρισµούς, θα επιµείνετε στην εφαρµογή του 4015 για ή σκέφτεστε κάτι διαφορετικό;
Κοιτάξτε να δείτε, οπωσδήποτε θα δούµε το πλαίσιο λειτουργίας του συνεργατισµού από την αρχή του, από την αρχή του στοχεύοντας σε δύο θα έλεγα έτσι οργανωτικού τύπου παρεµβάσεις: Μεγάλο βάρος στις οµάδες, όπως και αντίστοιχο βάρος στους πρωτοβάθµιους συνεταιρισµούς. Γιατί είναι αυτοί που είναι πιο κοντά στον παραγωγό και ταυτόχρονα γνωρίζουν καλύτερα θα έλεγα τις ιδιαιτερότητες και του κλάδου τους και του τόπου τους. 
Υπήρξαν από την εφαρµογή του 4015 και θα έλεγα στην αρχή τουλάχιστον θετικού χαρακτήρα έτσι αποτελέσµατα, όµως αυτή η καθυστέρηση και αυτό που έγινε ιδιαίτερα την τελευταία περίοδο, όπου να τα µπαλώσουµε ίσα-ίσα για να µπορέσουµε να εµφανίσουµε ότι είµαστε εντάξει µε το νόµο να προχωρήσουµε σε διαδικασίες. Μην ξεχνάµε ότι είχαµε µια ΠΑΣΕΓΕΣ η οποία είχε πάρει, δεν ξέρω, έξι-εφτά πόσες είχε πάρει παρατάσεις στη θητεία της, κάτι το οποίο δεν µπορεί να είναι σωστό σε ένα χώρο.

Ακύρωσε δηλαδή και τα καλά στοιχεία του νόµου;
Ακριβώς, ακυρώθηκαν τα καλά σε όλη τη διαδροµή κι επειδή κάπου χάθηκαν και περιουσιακά στοιχεία του αγροτικού χώρου συγκεκριµένης χρήσης που υπηρετούσαν, όλα αυτά τελικά κατέληξαν στην υλοποίηση ενός νόµου που περισσότερα δεινά έφερε. Γι΄ αυτό λοιπόν πρέπει όλα αυτά να τα ξαναδούµε από την αρχή και οπωσδήποτε όλες αυτές τις εγκαταστάσεις, όλον αυτόν τον εξοπλισµό, που ήταν εξοπλισµός αγροτικού χαρακτήρα, που βρίσκεται και που είναι. Γιατί τώρα εκεί πέρα υπάρχει και η εξής εκκρεµότητα, πραγµατικά: Ναι µεν ξεπέρασαν το τυπικό του νόµου, αλλά το ουσιαστικό του νόµου είναι ότι αυτή την ώρα υπάρχει στον εκκαθαριστή της κακής τράπεζας µια τεράστια περιουσία που δεν ξέρουµε που θα πάει. Ο εκκαθαριστής έχει στόχο όλα αυτά να τα πουλήσει για να καλύψει τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει οριζόµενος ως εκκαθαριστής, όµως από την άλλη πλευρά υπάρχει ένας αγροτικός χώρος που όλα αυτά τα έχει ανάγκη κι αυτά πρέπει να τα δούµε οπωσδήποτε.

Για τον τοµέα του ελαιολάδου έχετε κάποιες σκέψεις που θεωρείτε εθνικής σηµασίας, όπως επίσης υπάρχει περιθώριο για να σωθεί η ΕΒΖ και η τευτλοκαλλιέργεια;
Το δικό µας ελαιόλαδο εύκολα µπορεί να έχει προστιθέµενη αξία και έχει ήδη µια αγορά η οποία το περιµένει. Περιµένει από µας να κάνουµε το αυτονόητο, µια τυποποίηση ελάχιστη για να υπηρετήσει τις τεράστιες εξαγωγικές δυνατότητες. Είναι αδιανόητο, πάνω από το 92-93% του ελαιολάδου εξάγεται χύµα. 
Ως προς την ΕΒΖ, στη σύσκεψη που θα έχουµε θα καταθέσουµε ένα πλάνο βιωσιµότητας. Η στόχευσή µας είναι να συνεχίσουν να λειτουργούν, όπως ήταν πριν η Βιοµηχανία Ζάχαρης, γι΄ αυτό λοιπόν θα έχουµε ένα πλάνο που αφορά την πρωτογενή παραγωγή τα ζαχαρότευτλα και ένα πλάνο που θα αφορά βεβαίως την περαιτέρω θα έλεγα ενίσχυση της µεταποιητικής δραστηριότητας, όχι µόνον για την παραγωγή ζάχαρης για τις εγχώριες ανάγκες, αλλά επειδή πρόκειται για ένα προϊόν που έχει εξαγωγικές δυνατότητες.

Πάταξη των κυκλωμάτων που νέμονται τα βοσκοτόπια
Τι έχετε καταλάβει ειδικότερα σε ότι αφορά το θέµα των βοσκοτόπων και την ενεργοποίηση δικαιωµάτων; Στην Agrenda γράφαµε ότι «φθάνουν συνεχώς καταγγελίες ότι υπάρχουν και κυκλώµατα που νέµονται τις αντίστοιχες ενισχύσεις».
Το ότι υπάρχουν κυκλώµατα είναι σίγουρο. Από κει και πέρα, κοιτάξτε να δείτε, είναι πολλά τα προβλήµατα και κυρίως ξεκίνησε το θέµα από την επιπολαιότητα µε την οποίαν το προσέγγισαν από την αρχή.  Είναι αδιανόητο, επέµενα στον προηγούµενο «Υπουργό», τον κ. Τσαυτάρη, ότι δεν µπορώ να καταλάβω γιατί τόσες ευκαιρίες σας έχουν δοθεί και δεν µπορέσατε να πείσετε για το πολύ απλό, ότι οι βοσκήσιµες γαίες στην Ελλάδα είναι γαίες οι οποίες κυρίως έχουν τον ξυλώδη χαρακτήρα ως συνισταµένη τους.
Τα λιβάδια, τα χορτολίβαδα της Ευρώπης των βόρειων χωρών είναι συγκεκριµένες πόες, αυτά έχουν.  Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν, ελάχιστα υπάρχουν και αυτά είναι σε αλπικές περιοχές που δεν είναι προσβάσιµες, κυρίως από την αιγοπροβατοτροφία. Εµάς οι βοσκήσιµες γαίες µας είναι αυτό που λέµε εµείς οι δασικού χαρακτήρα, οι δασικές εκτάσεις, πουρνάρια, θυµάρια, φρύγανα, όλο αυτό που αποτελεί εκτάσεις που βρίσκονται θα έλεγα δίπλα από τις πεδινές περιοχές.
Αυτές οι εκτάσεις είναι που µε τη βλαστική τους κατάσταση δίνουν και στην ποιοτική υπόσταση στα αντίστοιχα ζωικά προϊόντα. Για παράδειγµα το κρέας του κατσικιού της Καρύστου είναι ποιοτικό γιατί βόσκει σε αυτές τις εκτάσεις. Όπως και το γάλα το γίδινο ή το πρόβειο που µας δίνει αυτή την ποιοτική σύνθεση της φέτας και του γιαουρτιού έχει σχέση µε αυτού του είδους τη βλάστηση. Αυτό δεν µπόρεσαν να το δώσουν να το καταλάβουν. ∆ηλαδή δεν έχουν πρόβληµα οι Ευρωπαίοι για το ποιες εκτάσεις βόσκονται στη χώρα µας, το πρόβληµά τους είναι διότι υπερασπίζονται και τα δικά τους συµφέροντα, ποιες να θεωρήσουν επιλέξιµες για τις αποζηµιώσεις. Κι εκεί βεβαίως τους βολεύει ότι εµείς τα έχουµε κάνει µαντάρα και τους βολεύει από την πλευρά του ότι πελάτες τους είµαστε, έτσι; Κάποτε εµείς παλιά φωνάζαµε, θέλαµε να αυξηθεί η ποσόστωση, διαρκώς φωνάζαµε για τις ποσοστώσεις αν θυµάστε στο αγελαδινό γάλα να φτάσουµε στο 800-1000 τόνους, πόσο λέγαµε, 1 εκατοµµύριο τόνους. Και έχουµε πάνω από 800 χιλιάδες τόνους, αλλά η παραγωγή µας πλέον έχει πέσει κάτω από 600 χιλιάδες.

Στη Zootechnia δείξατε ενδιαφέρον για την κτηνοτροφία. Πως θα εκδηλωθεί αυτό στην πράξη; 
Κοιτάξτε να δείτε, υπάρχουν κατ’ αρχάς πάρα πολλά προβλήµατα στον κτηνοτροφικό χώρο. Ας πούµε τώρα τα προβλήµατα που έχουν σχέση µε τις άδειες και τις νοµιµοποιήσεις των σταυλικών εγκαταστάσεων µε πολύ απλές διαδικασίες θα αντιµετωπιστούν. Κι επειδή τυχαίνει εγώ ιδιαίτερα µε τα ζητήµατα του δασικού χώρου να έχω µια έτσι προσέγγιση, είναι αδιανόητο αυτό που συµβαίνει. ∆ηλαδή δεν είναι δυνατόν τώρα να θεωρούµε τις σταυλικές εγκαταστάσεις σε έναν ορεινό όγκο ότι είναι αυτές που δηµιουργούν πρόβληµα στο δάσος, όταν ξέρουµε ότι ιδιαίτερα στην επαρχία το ποσοστό δάσους αυξάνεται διαρκώς, διότι εγκαταλείπονται τα κτήµατα και τα λοιπά και να συζητάµε ότι εκεί πρέπει να βάλουµε ίδιες διαδικασίες µε αυτές που βάζουµε στη νοµιµοποίηση-τακτοποίηση των αυθαιρέτων σε περιαστικές περιοχές. 
Επίσης ιδιαίτερα στο χώρο της κτηνοτροφίας  έχουµε µία υστέρηση µεγάλη στην απορρόφηση του προγράµµατος αγροτικής ανάπτυξης, εκεί λοιπόν θα καταθέσουµε ένα σχέδιο άµεσο εξυγίανσης του ζωικού κεφαλαίου.
Είναι πάρα πολύ σοβαρό το ζήτηµα, διότι έχουµε αφήσει µια προσπάθεια αξιοποίησης θα έλεγα και εξυγίανσης των τοπικών φυλών, που δεν έχει περπατήσει, θα εφαρµόσουµε ένα πρόγραµµα για να δούµε πώς θα το περπατήσουµε.
Αλλά η µεγαλύτερη βοήθεια που θα προσφέρουµε στο χώρο της κτηνοτροφίας είναι να λύσουµε επιτέλους και το µεγάλο ζήτηµα των βοσκήσιµων γαιών, για να παίρνει τουλάχιστον ο Έλληνας κτηνοτρόφος αυτά που δικαιούται. 
Απειλούµαστε κ. Πανάγο ότι από του χρόνου θα έχουµε επιστροφή µε τη διαδικασία των αχρεωστήτως καταβληθέντων και τώρα φαίνεται ότι δε θα έρχονται τα πρόστιµα στη χώρα, θα έρχονται εξατοµικευµένα και αντιλαµβάνεστε ότι είναι µια διαδικασία πάρα πολύ δύσκολη.
∆ηλαδή πιστεύω ότι στο 1ο Συµβούλιο που σας είπα οπωσδήποτε θα βάλουµε αυτό το ζήτηµα.



Περί ευθύνης: Τo sv7bot.blogspot.gr  δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου